Pokud potřebujete vizualizovat jednotlivé kroky, které uživatelé budou v rámci vašeho produktu či služby absolvovat, můžete k tomu využít metodu User flow.
Můžeme říct, že user flow je vlastně cesta člověka po webové stránce, v aplikaci nebo službě tak, která vede ke splnění určitého cíle/úkolu. Při user flow se zaměříme na konkrétního člověka od vstupního bodu až po finální výsledek či akci – což může být například odeslání e-mailu, zakoupení produktu či sjednání schůzky.

User flow se typicky používá v rámci návrhu produktu, kdy se snažíme ukázat, jaké kroky bude muset člověk absolvovat, aby dospěl do cíle.
Cestu člověka napříč našim produktem můžeme vizualizovat několika způsoby, například pomocí:
Záleží na tom, jak moc do detailu chceme a potřebujeme při vizualizaci cesty jít a co přesně chceme ukázat. V případě User flow se ale zaměřujeme na určitého člověka (třeba personu), nicméně si můžeme vybrat libovolný typ diagramu – tedy klidně ve formě task flow, ale klidně i screen flow.
Jak na to
Pokud chcete vytvořit user flow, bude potřeba si na začátek ujasnit několik věcí:
- Co je výchozím bodem, odkud člověk začíná celkově, a nebo s daným úkolem?
- Co je cílem, kterého se člověk snaží dosáhnout?
- Jaké kroky má uživatel plnit a proč? Jsou všechny kroky potřeba?
- Jaká rozhodnutí bude muset uživatel učinit?
- Jaké podmínky bude muset uživatel splňovat?
V rámci user flow bychom se tedy pak měli snažit zachytit cestu člověka a:
- Kroky budou muset lidé udělat
- Jaká rozhodnutí budou muset lidé udělat
- Do jakých stavů se lidé mohou dostat
Díky tomu pak můžeme dostat komplexní obrázek o tom, čím si lidé projdou a co bude muset vaše řešení splňovat a obsahovat.
Příklad
Pro lepší představu o tom, jak user flow vytvořit a jaký je rozdíl oproti task flow a screen flow, jsem si vybral příklad správu uživatelů v systému. Berme to ale tak, že máme různé role, které do této správy uživatelů chodí, tedy:
- Běžný správce uživatelů – může přidávat nové uživatele
- Administrátor – může přidávat, ale i odebírat uživatele
Pro tyto dvě role byste měli správně navrhnout 2 různé User flow diagramy. Pro náš příklad si ale vybereme pouze roli bežného správce uživatelů. Takový uživatelů může:
- Přidat nového uživatele
- Napsat jeho jméno a e-mail
- Nastavit roli
- Pozvat jej do systému

Kdy user flow využít
User flow efektivně využijete v koncepčních fázích návrhu, kdy budete chtít vizualizovat, jak budou lidé procházet vaší aplikací nebo službou. Díky tomu, že jednotlivé kroky propojíte a dáte na jedno místo, můžete odhalit například přebytečné kroky, resp. chybějící části, které bude potřeba řešit.
User flow typicky využijete při tvorbě nových návrhlů, ale také při revizi existujícícho řešení.