Potřebujete zjistit, jaké user experience vytváří váš produkt či návrhy? Pak to zkuste zjistit pomocí této jednoduché a účinné metody ve formě dotazníku.
Snem každého UX designéra je zjistit, jak lidé skutečně vnímají produkt nebo službu, a zda je dané vnímání pozitivní. Nebo řekněme, zda je daná zkušenost (experience) pozitivní a co je případně potřeba zlepšit.
K tomu je možné využít různé metody, například Product Reaction Cards, které fungují jako slovník a pomohou lidem se lépe vyjádřit. Nicméně realizace těchto metod je občas trochu více časově náročná a někdy trochu obtížnější při online studiích.
Místo toho ale můžete využít poměrně rychlou metodu User Experience dotazníku. Tento dotazník obsahuje sadu 26 hodnotících otázek v podobě škál – v podstatě v mínění od opravdu hrozné až po opravdu skvělé.

Tyto otázky jsou zaměřené na různé aspekty vnímáni produktu, tedy jeho:
- Atraktivitu – tedy celkové vnímání produktu, a zda se lidem líbí či nelíbí?
- Srozumitelnost – je snadné se s produktem seznámit, je snadné se jej naučit?
- Efektivitu – jsou lidé schopni dokončit svůj úkol bez zbytečného úsilí?
- Spolehlivost – cítí lidé kontrolu nad produktem a jeho používáním?
- Stimulaci – je vzrušující a motivující produkt používat?
- Novost – je produkt inovativní a kreativní? Dokáže produkt lidi zaujmout?
Velkou výhodou je, že je přeložen do více než 30 jazyků. Můžete jej tedy efektivně využívat i v rámci studií napříč různými zeměmi.
Jak na to
Pokud chcete zjistit, jak lidé vnímají váš produkt, tak můžete využít tento dotazník. Postup je jednoduchý:
- Lidem odešlete standardizovaný dotazník
- Odpovědi vložíte do vyhodnocovací tabulky
- Zhodnotíte získané výsledky
Co se týče tvorby samotného dotazníku, tak je to velice jednoduché. Vše je totiž již připravené na oficiálním webu https://www.ueq-online.org. Najdete zde vše potřebné, tedy:
- Hotové dotazníky v rámci PDF dokumentů
- Tabulky na vyhodnocení
- Tabulky na porovnání vice produktu
Je potřeba vzít dostupné PDF dokumenty s dotazníky a vložit otázky do některého z dotazníkových nástrojů. Například tech zmíněných nize v sekci Nástroje.
Jak analyzovat výsledky
Získané odpovědi můžete vložit do tabulky dostupné na oficiálním webu, tedy ueq-online.com. Do této tabulky vložíte jednotlivé odpovědi a tabulka se o vše postará, tedy:
- Metodické přepočítání na požadované hodnoty
- Statistickou analýzu a výsledné hodnoty
- Vizualizaci ve formě grafů
V rámci tabulky získáte základní statistické údaje pro vyhodnocení. Pro základní analýzu mysleme na to, že:
- Hodnotící kritéria jsou v rámci škály -3 až +3, tedy opravdu špatné až opravdu dobré
- Data jsou počítání s 95% pravděpodobností
- Na výsledných grafech jsou zobrazeny statistické odchylky
Podle toho tedy můžete data přečíst. Například jsme získali hodnocení pro produkt a výsledná data jsou následující:
- Atraktivita – 1,473
- Srozumitelnost – 1,642
- Efektivita – 1,607
- Spolehlivost – 1,243
- Stimulace – 1,135
- Novost – 0,774
A také následující graf:

Na základě toho můžeme říct, že produkt je relativně atraktivní, srozumitelný a lidé budou efektivní. Nicméně je pouze částečně inovativní. Což je hlavní oblast pro zlepšení.
Zároveň můžete v rámci analýzy využít nasbíraná data z dalších produktů a udělat tak srovnání. Data jsou součástí výpočtové tabulky.

Pro více informací pro analýzu a interpretaci výsledků najdete v příručce Handbook na oficiálním webu ueq-online.com. Včetně toho, jak porovnávat různé produkty.
Kdy se hodí UEQ využít
Příkladů využité této metody je relativně hodně. Často se ale hodí, pokud chcete například:
- Zjistit, jaká je user experience vašeho produktu či návrhu a zda je dostatečná či vhodná
- Zjistit možné oblasti pro zlepšení vašeho produktu
- Porovnat user experience dvou produktů, například s konkurencí
- Porovnat user experience před a po redesignu
Pokud chcete porovnávat starou verzi s novou, tak vždy počkejte až se lidé s novou verzí trochu seznámí. Předejte tak možnosti zkreslení kvůli odmítání/přijímání změn.
Díky formě můžete dotazník snadno využít jak osobně, tak i během online studií – například rozhovorů nebo testování použitelnosti.