Chcete zjistit, zda jsou vámi připravené návrhy použitelné, tedy zda by byli lidé schopni udělat to, kvůli čemu přišli? Můžete to snadno zjistit pomocí metody testování použitelnost.
Testování použitelnosti je v zásadě velice jednoduchá metoda pro zjištění použitelnosti určitého produktu (ale klidně i služby). Je to vlastně metoda založená na strukturovaném a přímém rozhovoru s člověkem reprezentující cílovou skupinu, zatímco vykonává určitý úkol/task s využitím právě daného produktu (ať už reálného nebo ve formě prototypu).
Cílem je zjistit, zda je řešení navrženo dostatečně použitelně – tedy že umožní lidem provést daný úkol bez větších problémů – a pokud není, tak umožní získat informace o tom, co je potřeba zlepšit, změnit, atp. Nemusíte skončit ale pouze u svého produktu, můžete samozřejmě testovat i konkurenci a zjistit, co může a nemusí fungovat, díky čemuž tak budete moct vytvořit použitelnější alternativu.
Jak takové testování použitelnosti může vypadat se podívejte na videu od Steva Kruga, autora skvělé knížky o testováni Rocket Surgery Made Easy:
Pomocí metody testování použitelnosti můžete zjistit:
- Vážné problémy použitelnosti – tedy zda jsou lidé schopni váš produkt používat a rozumět mu tak, jak očekávají
- Jak lidé o daném problému přemýšlejí a zda poskytujete vhodné řešení
Zároveň ale můžete efektivně ukázat všem zainteresovaným stranám, jak lidé danou věc používají a zda s tím mají nějaký problém či ne. To může být velice nápomocným krokem v debatách o řešení, rozpočtech, atp.
Dalo by se říct, že jednou ze základních metod pro ověření použitelnosti produktu je už po několik dekád metoda testování použitelnosti.
Jak to funguje
Ohledně testování použitelnosti panují různé představy a očekávání, nicméně je to z mého pohledu velice jednoduchá metoda, kterou může využít v podstatě kdokoliv. V tom spočívá i její velká síla a výhoda.
V podstatě to funguje tak, že:
- Se na testování pozvou lidé reprezentující určitou cílovou skupinu
- Výzkumník požádá tyto lidi o vykonání určitého úkolu s využitím testovaného produktu/návrhu
- Se testuje konkrétní sada úkolů, se kterými má produkt pomoci a lidé by jimi měli co nejsnáze projít
Výzkumník, nebo také moderátor, poté lidi v podstatě provází testováním, zadává jednotlivé úkoly a vlastně celé testování řídí tak, aby probíhalo co nejvíc efektivně z pohledu organizace a toho, co je potřeba zjistit, tedy například:
- Pokládá doplňující otázky
- Zadává a vysvětluje úkoly
Nijak ale dané lidi nenavádí, kam mají klikat, kam mají jít, atp. To musí lidé udělat sami. Pomůže jim pouze v případě, kdy se opravdu zaseknout a sami řeknou, že by dále nepokračovali (což je poté brané jako nesplnění úkolu a je zde tedy problém v rámci použitelnosti produktu).
Než s testováním použitelnosti začnete, pořádně si ujasněte primárně:
- Proč chcete tuto metodu využít a co od toho očekáváte
- Co přesně chcete testováním zjistit – jaké máte otázky a hypotézy
- Kdo je cílová skupina, která bude dané řešení používat
Ideálně je potřeba si toto vyjasnit se všemi zúčastněnými stranami.
Poté je proces v podstatě velice jednoduchý:
- Určíte si počet účastníků z cílové skupiny – doporučuje se alespoň 5 lidí z každého segmentu v rámci cílové skupiny
- Vytvoříte si scénář pro testování, který typicky obsahuje:
- Úvod ve formě přivítání účastníka
- Základní otázky ohledně dané problematiky a účastníka
- Seznam úkolů
- Doplňující otázky
- Provedete sezení s nabranými lidmi podle scénáře
- Sepíšete zjištění
- Zjištění ze všech sezení analyzujete, například s využitím Affinity Diagramming.
- Opravíte zjištěné problémy
Zásadní je ale naučit se takové sezení moderovat. Je potřeba člověka:
- Pozorně sledovat v tom, co dělá a proč. Občas se pozeptat, pokud se nějak zasekne nad něčím přemýšlí, zda by mohl přemýšlet nahlas.
- Nenavádět a příliš nevyrušovat, když plní daný úkol. Když jej přerušíte, může ztratit tok svých myšlenek a pokud jej navedete, znehodnotíte svá zjištění.
Testování jako takové pak může trvat různě dlouho dobu. Záleží na přístupu a tomu, co potřebujete. Typicky ale:
- Jedno sezení trvá 30-90 minut
- Jedna studie trvá 1-7 dní, v případě velkých projektů klidně až 1 měsíc
Kdy testování použitelnosti využít
Testování použitelnosti se hodí využít v podstatě v jakékoliv fázi návrhu, kdy už máte nějaké návrhy (ať už jako nákresy tužkou nebo detailní návrhy), ale i když už máte existující řešení, které chce zlepšovat.
Rozhodně jej ale využijte ještě před tím, než řešení vyrobíte. Dělat poté změny je náročné a drahé. V podstatě platí, že čím častěji a dříve metodu začnete používat, tím více se s ní (a váš tým) zžijete a tím pro vás bude přínosnější.