SUPR-Q

Hledáte způsob, jak u vašeho webu nebo aplikace změřit jejich kvalitu? Pak to zkuste zjistit pomocí této standardizované dotazníkové metody.

Metoda SUPR-Q je vlastně standardizovaný dotazník, který obsahuje 8 otázek. Ty lidé vyplní během testování nebo v momentě, kdy se jich na webu zeptáte, a vy poté můžete zjistit, jak si váš web stojí.

Dotazník byl vytvořen tak, aby spolehlivě dokázal odpověď na otázky, zda je web použitelný, důvěryhodný, zda se lidé vrátí a zda dobře vypadá. U 7 otázek se vybírá hodnota 1 až 5 (nejlepší) a poslední otázka je přímo NPS. Výsledkem dotazníku je procentní hodnocení jednotlivých oblastí, ale také právě i NPS.

Otázky jsou:

  1. Webová stránka byla jednoduchá na použití. (Použitelnost)
  2. Na tomto webu je snadné se pohybovat. (Použitelnost)
  3. Webová stránka dodržuje to, co slibuje. (Důvěryhodnost)
  4. Cítím se jistě při obchodování na této webové stránce. (Důvěryhodnost)
  5. Jak pravděpodobné je, že byste doporučili tuto stránku kamarádovi nebo kolegovi? (Loajalita)
  6. Pravděpodobně se na tuto webovou stránku v budoucnu vrátím. (Loajalita)
  7. Webová stránka mi přišla atraktivní. (Atraktivita)
  8. Tato webová stránka má čistou a jednoduchou prezentaci. (Atraktivita)

Dotazník má také dvojí znění – jedno pro e-commerce a druhé pro jiné než prodejní weby. Liší se v podstatě pouze v otázky 3 a 4, viz níže. Předchozí otázky byly pro e-commerce. Pro ostatní webové stránky se tedy upraví znění 3. a 4. otázky:

  1. Informace na webové stránce jsou věrohodné.
  2. Informace na webové stránce jsou důvěryhodné.

Protože jde o procentní hodnocení s využitím percentilů, dotazník je navržen tak, že získaná hodnota 50 je 50 percentil, což je vlastně průměr.

Tento dotazník využívají firmy napříč odvětvími v naprosto stejné podobě, takže můžete výsledky poté také srovnávat s ostatními. K tomu je ale potřeba zakoupit licenci na MeasuringU.com (viz níže), kdy dostanete přístup do pravidelně aktualizované databáze právě pro možnost srovnávat vaše výsledky.

Jak na to

Použití SUPR-Q metody je vlastně velice jednoduché, protože se jedná o dotazník.

  • Ukažte lidem svůj návrh, produkt, službu nebo cokoliv dalšího. Můžete tak udělat například při testování použitelnosti nebo automaticky přímo v rámci vašeho produktu
  • Poté jim dejte SUPR-Q dotazník a nechte je odpovědět
  • Vyhodnocení
    • Vypočítejte průměry ze skupin otázek – 1 a 2, 3 a 4, 7 a 8
    • Pro vypočítání průměru z poslední skupiny nejprve vypočítejte průměr pro otázku č. 6 a vydělte ji 2. a poté vypočítejte průměr z otázky 5 a 6
    • Tímto získáte číselný výsledek pro jednotlivé kategorie

Výpočet SUPR-Q čísla je vlastně průměrem ze všech skupin najednou, kde opět akorát otázku č. 6 vydělíte 2.

Osobní poznámka – Pokud o pravidelném měření skutečně uvažujete, rozhodně doporučuji koupit si SUPR-Q Full License přímo od Jeffa Saura. Díky tomuto balíčku dostanete Excel tabulku, ve které vše snadno spočítáte na pár kliknutí a další doplňující informace.

Nástroje

Reference

Napsat komentář