Hledáte způsob, jak u vašeho webu nebo aplikace změřit jejich kvalitu? Pak to zkuste zjistit pomocí této standardizované dotazníkové metody.
Metoda SUPR-Q je vlastně standardizovaný dotazník, který obsahuje 8 otázek. Ty lidé vyplní během testování nebo v momentě, kdy se jich na webu zeptáte, a vy poté můžete zjistit, jak si váš web stojí.
Dotazník byl vytvořen tak, aby spolehlivě dokázal odpověď na otázky, zda je web použitelný, důvěryhodný, zda se lidé vrátí a zda dobře vypadá. U 7 otázek se vybírá hodnota 1 až 5 (nejlepší) a poslední otázka je přímo NPS. Výsledkem dotazníku je procentní hodnocení jednotlivých oblastí, ale také právě i NPS.
Otázky jsou:
- Webová stránka byla jednoduchá na použití. (Použitelnost)
- Na tomto webu je snadné se pohybovat. (Použitelnost)
- Webová stránka dodržuje to, co slibuje. (Důvěryhodnost)
- Cítím se jistě při obchodování na této webové stránce. (Důvěryhodnost)
- Jak pravděpodobné je, že byste doporučili tuto stránku kamarádovi nebo kolegovi? (Loajalita)
- Pravděpodobně se na tuto webovou stránku v budoucnu vrátím. (Loajalita)
- Webová stránka mi přišla atraktivní. (Atraktivita)
- Tato webová stránka má čistou a jednoduchou prezentaci. (Atraktivita)
Dotazník má také dvojí znění – jedno pro e-commerce a druhé pro jiné než prodejní weby. Liší se v podstatě pouze v otázky 3 a 4, viz níže. Předchozí otázky byly pro e-commerce. Pro ostatní webové stránky se tedy upraví znění 3. a 4. otázky:
- Informace na webové stránce jsou věrohodné.
- Informace na webové stránce jsou důvěryhodné.
Protože jde o procentní hodnocení s využitím percentilů, dotazník je navržen tak, že získaná hodnota 50 je 50 percentil, což je vlastně průměr.
Tento dotazník využívají firmy napříč odvětvími v naprosto stejné podobě, takže můžete výsledky poté také srovnávat s ostatními. K tomu je ale potřeba zakoupit licenci na MeasuringU.com (viz níže), kdy dostanete přístup do pravidelně aktualizované databáze právě pro možnost srovnávat vaše výsledky.
Jak na to
Použití SUPR-Q metody je vlastně velice jednoduché, protože se jedná o dotazník.
- Ukažte lidem svůj návrh, produkt, službu nebo cokoliv dalšího. Můžete tak udělat například při testování použitelnosti nebo automaticky přímo v rámci vašeho produktu
- Poté jim dejte SUPR-Q dotazník a nechte je odpovědět
- Vyhodnocení
- Vypočítejte průměry ze skupin otázek – 1 a 2, 3 a 4, 7 a 8
- Pro vypočítání průměru z poslední skupiny nejprve vypočítejte průměr pro otázku č. 6 a vydělte ji 2. a poté vypočítejte průměr z otázky 5 a 6
- Tímto získáte číselný výsledek pro jednotlivé kategorie
Výpočet SUPR-Q čísla je vlastně průměrem ze všech skupin najednou, kde opět akorát otázku č. 6 vydělíte 2.
Osobní poznámka – Pokud o pravidelném měření skutečně uvažujete, rozhodně doporučuji koupit si SUPR-Q Full License přímo od Jeffa Saura. Díky tomuto balíčku dostanete Excel tabulku, ve které vše snadno spočítáte na pár kliknutí a další doplňující informace.
Nástroje
- Google Forms
- SurveyMonkey – zde najdete přímo i SUPR-Q šablonu
- Typeform
Reference
- Quantifying the User Experience
- 10 Things to Know About the SUPR-Q na measuringu.com
- The SUPR-Q for usability testing na trymyui.com
- Using the SUPR-Q as a Design Metric na fuzzymath.com
- SUPR-Q: Standardized User Experience Percentile Rank Questionnaire
- The ABC’s of measuring the user experience of your product or service na uxplanet.org