Potřebujete snadno získat informace od většího množství lidí? Pak rozhodně vyzkoušejte tuto metodu.
Dotazníky jsou často využívanou metodou pro sběr informací od většího množství lidí.
V poměrně krátkém čase a za relativně nízkou cenu můžete díky této metodě například:
- Kvantifikovat zjištění z kvalitativního výzkumu.
- Získat a kvantifikovat informace o cílové skupině.
- Získat informace od většího počtu lidí.
- Například pro vytvoření jejich profilu.
- Zjištění spokojenosti uživatelů, zákazníků, atp.
Dotazníky můžete využít i pro získání informací od menšího publika. Při větším počtu odpovědi ale můžete výsledky vyhodnotit statisticky a dělat tak určitě závěry.
Jak na to
Ještě před tím, než se pustíte do tvorby dotazníku, je potřeba si ujasnit, čeho se vlastně snažíte dosáhnout – tedy stanovit si konkrétní cíl.
Poté si můžete snáze určit:
- Koho do dotazníkové studie zapojíte a kolik lidí budete potřebovat.
- Vytvořit si plán pro vytvoření dotazníku, sběr odpovědí a jeho vyhodnocení.
Dotazníky je potřeba řádně rozmyslet a připravit. Můžete postupovat například takto:
- Sepište si otázky či hypotézy, na které hledáte odpovědi.
- Zamyslete se nad tím, co potřebujete vědět – zda chcete získat spíše popisné odpovědi, nebo více vysvětlující.
- Podle otázek či hypotéz sepište otázky pro dotazník
- Dávejte si pozor na navádějící otázky
- Dotazník začínejte otázkami, na které je snadné odpovědět
- Používejte jazyk lidí, kterým budete dotazník posílat
- V každé otázce se ptejte pouze na jednu věc
- Vytvořte daný dotazník, například v některém z online nástroji.
- Volte vhodné typy odpovědí – otevřené, uzavřené, atp.
- Dávejte na výběr patřičné možnosti, vždy zvažte použití odpovědi „Nevím“, „Nejsem si jist“, „Nechci odpovědět“ nebo „Jiné“
Více informací o tom, jak vytvářet formuláře, najdete níže v části Reference.
Před skutečným spoustěním dotazníku je vhodné vždy udělat zkušební testování (tzv. pilot) na menším vzorku lidí. Můžete tak odhalit případné problémy před spuštěním, například:
- Lidé neporozumí otázkám.
- Dotazník se správně neodesílá.
- Nesbírají se odpovědi.
Dotazník pak spusťte a pravidelně kontrolujte příchozí odpovědi – zda vám lidé odpovídají, jak a zda není s dotazníkem nějaký problém.
Nástroje
Reference
- Kniha Universal Methods of Design
- Kniha Observing the User Experience
- Kniha Remote Research
- Kniha Designing for the Digital Age
- Smart Survey Design od SurveyMonkey