Dotazníky

Potřebujete snadno získat informace od většího množství lidí? Pak rozhodně vyzkoušejte tuto metodu.

Dotazníky jsou často využívanou metodou pro sběr informací od většího množství lidí.

V poměrně krátkém čase a za relativně nízkou cenu můžete díky této metodě například:

  • Kvantifikovat zjištění z kvalitativního výzkumu.
  • Získat a kvantifikovat informace o cílové skupině.
  • Získat informace od většího počtu lidí.
    • Například pro vytvoření jejich profilu.
    • Zjištění spokojenosti uživatelů, zákazníků, atp.

Dotazníky můžete využít i pro získání informací od menšího publika. Při větším počtu odpovědi ale můžete výsledky vyhodnotit statisticky a dělat tak určitě závěry.

Jak na to

Ještě před tím, než se pustíte do tvorby dotazníku, je potřeba si ujasnit, čeho se vlastně snažíte dosáhnout – tedy stanovit si konkrétní cíl.

Poté si můžete snáze určit:

  • Koho do dotazníkové studie zapojíte a kolik lidí budete potřebovat.
  • Vytvořit si plán pro vytvoření dotazníku, sběr odpovědí a jeho vyhodnocení.

Dotazníky je potřeba řádně rozmyslet a připravit. Můžete postupovat například takto:

  • Sepište si otázky či hypotézy, na které hledáte odpovědi.
    • Zamyslete se nad tím, co potřebujete vědět – zda chcete získat spíše popisné odpovědi, nebo více vysvětlující.
  • Podle otázek či hypotéz sepište otázky pro dotazník
    • Dávejte si pozor na navádějící otázky
    • Dotazník začínejte otázkami, na které je snadné odpovědět
    • Používejte jazyk lidí, kterým budete dotazník posílat
    • V každé otázce se ptejte pouze na jednu věc
  • Vytvořte daný dotazník, například v některém z online nástroji.
    • Volte vhodné typy odpovědí – otevřené, uzavřené, atp.
    • Dávejte na výběr patřičné možnosti, vždy zvažte použití odpovědi “Nevím”, “Nejsem si jist”, “Nechci odpovědět” nebo “Jiné”

Více informací o tom, jak vytvářet formuláře, najdete níže v části Reference.

Před skutečným spoustěním dotazníku je vhodné vždy udělat zkušební testování (tzv. pilot) na menším vzorku lidí. Můžete tak odhalit případné problémy před spuštěním, například:

  • Lidé neporozumí otázkám.
  • Dotazník se správně neodesílá.
  • Nesbírají se odpovědi.

Dotazník pak spusťte a pravidelně kontrolujte příchozí odpovědi – zda vám lidé odpovídají, jak a zda není s dotazníkem nějaký problém.

Nástroje

Reference

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *