Potřebujete zachytit, jak lidé dnes používají existující řešení a díky tomu lépe pochopit uživatele v určitém kontextu? Pak určitě vyzkoušejte tuto metodu.
As-is scénáře, což bychom mohli přeložit jako „tak jak to je“, vlastně zobrazují stávající realitu, konkrétně co vlastně víme o chování a přemýšlení našich uživatelů ve smyslu jejich zkušenosti s používáním určitého produktu nebo služby v podobně určitých kroků, témat a fungování.
Takový As-Is scénář vlastně odpovídá na otázku „Jak uživatel v současnosti dokončí určitý úkol?“ díky tomu, že si na jedno místo dáte:
- Jaké kroky uživatel musí udělat
- Co daný uživatel dělá
- Nad čím v rámci toho uživatel přemýšlí
- Co v rámci toho uživatel cítí
V podstatě můžete hezky navázat a využít na Empathy Mapping metodu, kde vlastně tyto informace také využijete (ale pouze ve smyslu daného uživatele).
Zároveň můžeme říct, že As-Is scénář je taková zmenšený User/Customer Journey, protože obsahuje vlastně informace o tom, jak se daný uživatel chová v rámci řešení určitého problému.
Jak na to
Zmapovat jednotlivé scénáře a to, co člověk dělá, nad čím přemýšlí a co cítí je vcelku jednoduché. Začneme tím, že:
- Připravíme si šablonu, do které budeme dávat naše informace. Můžete využít z některých uvedený nástrojů níže, případně si šablonu stáhnout.
- Připravíme si dostatek lístečků, ideálně různé barvy.
Určitě se zapojit ostatní lidi, abyste skutečně vybudovali společné povědomí o tom, jak vaši uživatelé fungují. Snažte se co nejvíce zapojit uživatelský výzkum a případné hypotézy a nejasnosti posléze vyjasnit.
Poté začněte pracovat s využitím zmíněné šablony na jednotlivých částech, tedy:
- Individuálně přemýšlejte o tom, nad čím uživatel přemýšlí, co dělá a jak se u toho cítí? A dávejte do šablony lístečky
- Společně si pak lístečky projďete, okomentujte a na základě toho vytvořte kroky, kterými člověk prochází. Pro jednotlivé fáze tak utřiďte sloupce, kde budou vždy pouze informace ze všech 4 částí.
- V rámci získanách poznámek identifikujte pozitivní a negativní místa, ale i to, co vám chybělo a budete potřeba doplnit.

Ideálně k tomu využijte Empathy maps, Persony a informace, které máte nasbírané z výzkumu. Samozřejmě můžete využít i vaše hypotézy či domněnky, ale buďte s tím opatrní, abyste neudělali poté mylné závěry.
Kdy As-Is scénáře využít
Ideální využití této metody je, když si potřebujete shrnout informace, které víte o svých uživatelých. Hodí se to v případě, kdy se potřebujete shodnout a vše přehledně vizualizovat. Díky tomu tak můžete vybudovat sdílené povědomí o tom, jak to vlastně dnes funguje a tím podnítit diskuzi, ale také lepší nápady při ideaci a zlepšování řešení, protože vám to ukáže, s čím se člověk musí „poprat“.
Metodu tedy využijete ideálně na začátku projektu, kdy zkoumáte cílovkou skupinu a daný problém a definujete, jak by se nové řešení mělo chovat.